23.09.2022
Урок № 7
Тема: Особливості композиції поети "Божественна комедія".
«Божественна
комедія» —- вершина творчості Данте Аліґ'єрі. Цей твір став не лише підсумком
творчої діяльності письменника, а й підсумком розвитку художньої, філософської
та релігійної думки Середньовіччя. Створення такого твору —- перший крок до
епохи Відродження. Головною ідеєю твору є постійний пошук людиною нового шляху
в житті. Структура твору — своєрідна подорож до потойбічного світу, здійснена
поетом в уяві. Комедією твір був названий тому, що щасливо закінчується, а
«Божественною» її назвав Джованні Боккаччо.
Композиція «Божественної комедії» побудована надзвичайно символічно. Вона складається з
трьох частин. Частина перша – «Пекло» складається з 34 пісень. Дві перші з них
–вступні частини, де герой блукає алегоричними лісовими хащами. Це симолізує його
пошуки істини, де він, врешті-решт, втрачає орієнтири у морі знань та почуттів.
У хащах він зустрічає звірів, які симолізують людські пороки: лева, який є
уособленням пихатості та гордині, рись, яка уособлює пристрасть, а також
вовчиху, яка уособлює жадібність, бажання наживи, ненажерливість. У такому
товаристві поет не може знайти дороги. Правильний вихід з лісу тут уособлює
правильний життєвий шлях, який так непросто знайти.
Далі
йдуть 32 пісні про пекло. Пекло знаходиться у прірві, в якій дев’ять кіл. Чим
глибше знаходиться коло, тим страшніше грішники, що знаходяться там. Така
структура уособлює глибину падіння людей. У останньому колі, у найнижчому місті
світу «Божественної комедії» сидить диявол, Люцифер.
Інші
дві частини твору під назвою «Чистилище» та «Рай» налічують кожна по 33 пісні.
Для Данте 33 має символічне значення: це вік Іісуса Христа, число гармонії.
Частина «Пекло» має іншу кількість пісень, тому що в пеклі гармонії немає. А
усього у творі 100 пісень, бо ця цифра символізує досконаласть.
Чистилище
знаходиться на горі та налічує сім кіл. Це не випадково – у колах люди
очищуються від семи основних гріхів. Цим вище коло, тим чистіша душа, що
перебуває у ньому. На вершині гори знаходиться Рай, де насолоджуються життям
праведники в оточенні янголів. Ще вище – емпірей, де герой зустрічає Бога в
оточенні божественних сутностей. Вищі сили, як і сили зла, знаходяться у
крайній точці, тільки тепер у найвищий. Симметрічна побудова твору підкреслює
це смисловий контраст.
Структура «Божественної комедії» цілком відповідає основній ідеї твору – це шлях людини
від оман і страждання – через очищення – до духовної гармонії та божественного
просвітління. У композиції твору це символічний шлях з лісових хащ через пекло
до чистилища, з якого можна досягти Раю і небесних чертогів.
Поема
написана терцинами — строфами, що складаються з трьох рядків, об’єднаних
римуванням аба, бвб, вгв, що створює єдиний ланцюг рим. Ця схильність до певних чисел
пояснюється тим, що Данте надавав їм містичне
тлумачення. Так, число 3 пов’язане із християнською ідеєю про Трійцю, число 33
має нагадувати про роки земного життя Ісуса Христа. Усього в
«Божественній комедії» 100 пісень (число 100 — символ досконалості).
Концепція світу в «Божественній комедії»
Пекло.
У Північній півкулі розташована глибока вирва Пекла, що має вигляд воронки, яка утворилася
внаслідок падіння Люцифера-анге- ла, вигнаного з Раю. Центр її — у середині
Землі. У дев’яти колах Пекла страждають душі грішників. Це всеосяжна картина
людських вад і пороків.
Чистилище.
У Південній півкулі розташована гора Чистилища, оточена з усіх боків океаном. Тут також дев’ять кіл (разом із
Передчистили- щем і Земним Раєм). У Передчистилищі очищуються душі померлих, не
примирених із церквою, недбайливих, тих, хто помер не своєю смертю.
Рай.
Навколо Землі рухаються Сонце і планети. Вони також утворюють дев’ять кіл, на
яких розташований Небесний Рай, де живуть у вічному блаженстві душі
праведників.
Протягом
твору Данте віртуозно використовує багату палітру кольорів та їхніх відтінків.
У «Пеклі» панують похмурі кольори — переважно червоний і чорний, у «Чистилищі»
— сіро-блакитний, зеленкуватий, золотистий і, нарешті, у «Раю» сяють променисті
барви на тлі найчистішого світла.
Концепція людини в «Божественній комедії»
Гуманістичний
пафос поеми полягає в тому, що Данте вперше в
середньовічній літературі оцінює людину відповідно до її земного життя.
Християнську догматику поет приймає як незмінну істину, проте у «Божественній
комедії» дає нове бачення відносин божественного і людського. Він не протиставляє
ці начала, але бачить їх у взаємній єдності.
Гуманізм Данте сповнений віри в сили
людини. Людина сама відповідальна за своє благо, вирішальними тут є її особисті
якості, а не багатство чи успадковане становище.
Твір
має алегоричний зміст: абстрактні поняття, думки автор виражає через конкретні
образи й події. Сам образ поета має алегоричний характер, він символізує душу
людини, яка шукає істини. Його мандри по Пеклу і Чистилищу треба розуміти як
шлях до справжньої віри попри спокуси й випробування. У пекло, символ зла,
поета супроводжує римський поет- язичник Вергілій — алегорія розуму (у тяжких
випробуваннях і стражданнях душу повинен підтримувати розум). Рай — це символ
добра та доброчесності, Чистилище — переходу від одного стану до іншого. Кожна
форма покарання в Пеклі теж має своє алегоричне значення, як і кожне випробування
в Чистилищі та кожна винагорода в Раю.
Образ
Беатріче символізує кохання, яке підносить людину, наближає її до Бога.
У
європейських літературах видіння загробного життя описували й до Данте — у греків і римлян,
зокрема в Гомера і Вергілія. Були вони
і в старохристиянській літературі (видіння святих Павла та Ісайї). Данте оповідає в поемі про те,
що сам побачив уві сні напередодні Великодньої п'ятниці 1300 року і
протягом усього світлого тижня. За його описом архітектори могли б змалювати
докладний план пекла, так ясно і чітко
розповідає поет свій сон. Проте у царство мертвих він переніс своїх сучасників
— живих людей з їхніми реальними чеснотами й вадами. Дан- тові святі та
грішники говорять про земне життя, про батьківщину, родину,
друзів і ворогів. У потойбічному світі Данте живе Італія
його доби.
Жанрова своєрідність твору
За
жанром «Божественна комедія» є ліро- епічною поемою, у якій розповіді про події
переплітаються з філософськими і ліричними роздумами.
Спершу
твір мав назву «Комедія». Називаючи так свою поему, Данте використав
середньовічну термінологію: комедією вважали будь-який поетичний твір зі
страшним початком і щасливим кінцем, написаний народною мовою. Епітет
«божественна» вжив у своєму дослідженні про поему «Argomenti in terza rima alla Divina Commedia» італійський
письменник-гуманіст Джованні Боккаччо,
перший біограф Данте. З того часу поему публікують із назвою
«Божественна комедія».
Данте
вдається тут до різних стилів, вільно змінюючи їх залежно від змісту. Поема має
декілька шарів: це і особиста драма поета, і алегоричний опис історії
Флоренції, і опис світу: у першій частині Данте розповідає про неживу природу,
в «Чистилищі» — про живу природу, а свої світоглядні погляди викладає в «Раї».
Мова поеми емоційна та образна. Найчастіше поет вживає у творі порівняння та
метафори, звертання, паралелізми.
Домашнє завдання: скласти конспект уроку. Прочитати трагедію В. Шекспіра "Гамлет".
Немає коментарів:
Дописати коментар